Spilreklamenævnet har i en afgørelse den 6. september udtalt kritik af placeringen af en reklame for Mr Green Casino inden TV2’s julekalender Juleønsket i december 2020.

Direktør i Spillebranchen, Morten Rønde, udtaler: ”En samlet dansk spillebranche tog initiativ til at nedsætte et Spilreklamenævn netop for at give danskerne mulighed for at påklage reklamer, der ikke er placeret hensigtsmæssigt. Jeg er glad for, at Spilreklamenævnet nu er startet sit arbejde”.

I den konkrete sag havde Mr Green Casino bedt TV2 om at få sin reklame vist for målgruppen 18+ og 21+, men da TV2 ikke vurderede, at Juleønsket var et børneprogram men et familieprogram, blev reklamen alligevel vist for et publikum, der omfattede mange børn. Det fik en person til at klage til Spilreklamenævnet.

”Jeg mener ikke, i modsætning til et flertal i Spilreklamenævnet, at Mr Green bør kritiseres i denne sag. Mr Green har forsøgt at sikre, at reklamerne kun blev vist omkring voksenprogrammer, hvilket stemmer helt overens med branchens standarder. At reklamen alligevel ender med at blive vist for et yngre publikum giver anledning til, at vi som branche indgår i en tættere dialog med TV-stationerne om, hvordan vi kan blive endnu mere præcise i vores aftaler om placeringen af TV-reklamer og undgå lignende sager i fremtiden. Pengespil er for voksne, og det skal placeringen af TV-reklamer også afspejle”, siger Morten Rønde.

Du kan læse hele Spilreklamenævnets udtalelse her

 

Om Spilreklamenævnet

Spilreklamenævnet er et adfærdsregulerende nævn nedsat efter initiativ fra spilleindustrien. Nævnets formål er at træffe afgørelser i sager, hvor der klages over markedsføring af spil i Danmark, og udtale kritik i sager, hvor spiludbydere markedsfører sig i strid med markedsføringslovens regler, spillovgivningens regler om markedsføring eller i strid med det adfærdskodeks om markedsføring, som spilleindustrien har vedtaget, og som en række spil-virksomheder har tiltrådt.

Om Spillebranchen

Spillebranchen er brancheorganisation for udbydere af onlinespil på det danske marked. Vores mål er at sikre, at der er fair og klare konkurrencevilkår for vores medlemmer, og at spil kan fungere som en underholdende fritidsaktivitet på linje med mange andre.