Spilindustrien bidrager i væsentlig grad til den økonomien i Danmark.
Hvert år får den danske stat 2.1 mia. kr. i afgifter fra spilområdet. og derudover betaler spilindustrien hvert år et milliardbeløb til de hårdt trængte danske medier og sportsklubber i reklamer og sponsorater.
Spilområdet er et lysende eksempel på, hvordan man ved den rigtige lovgivning kan få internationale virksomheder til at betale skat i Danmark.
Fra 2012 til 2019 er markedet for væddemål og onlinekasino vokset fra 2,0 mia. til 4,9 mia. og har udmærket det danske spillemarked som et af de mest succesrige i verden.
I dag udgør den danske stats indtægter fra væddemål og onlinekasino mere end en milliard DKK kr. årligt. Den stigende bruttoindtægt fra det licensbaserede regulerede marked viser, at der i dag er flere, der spiller på internettet end på fysiske spilleautomater og kasinoer, men er dog også et udtryk for, at spillerne rykker fra det sorte marked og over på det kontrollerede og afgiftsbelagte marked – hvilket er positivt.
Danmark har måske det højeste niveau af forbrugerbeskyttelse af spillerne i verden. Det statslige selvudelukkelsessystem ROFUS, som alle onlinespiludbydere skal tjekke, før man giver en spiller adgang til at spille sikrer, at personer med spilafhængighed ikke kan spille på spiludbydere med dansk licens.
Spiludbyderne skal også løbende følge med i spillernes forbrug for på et tidligt tidspunkt at opdage spilmisbrug. Det, og brugen af en lang række beskyttelsesværktøjer, giver de danske spillere en langt højere beskyttelse og sikkerhed end spiludbydere uden dansk licens tilbyder.
Ny teknologi og forskning bliver løbende testet implementeret på spiludbydernes hjemmesider, så man på sigt forhåbentlig kan nedbringe antallet af spilafhængige i Danmark.