SPILLEBRANCHEN tager det meget alvorligt, at vores medlemmer udbyder produkter, der kan indebære en risiko for en mindre gruppe kunder, der kan rammes af problematisk spilleadfærd. Ganske ligesom alkoholproducenter har produkter, der kan lede til alkoholmisbrug, så er der risici forbundet med udbud af spil.
SPILLEBRANCHEN støtter derfor aktivt forskning i spilafhængighed og behandlingsfaciliteter for spilafhængighed af spil for at hjælpe mennesker med spilproblemer.
De fleste spiludbydere er dag begyndt at anvende banebrydende teknologi til at identificere spilafhængighed. Brugen af ”artificial intelligence” (AI) og såkaldte ”spil-scannere” gør det i dag i langt højere omfang muligt at opfange, at en spiller er ved at udvikle spilafhængighed, før spilleren bliver afhængig. Derfor er der nu begrundet håb om, at vi på sigt kan nedbringe antallet af spilafhængige i Danmark.
Spillemyndighedens prævalensundersøgelse fra 2022 viste en stigning i antallet af spillere med moderate spilproblemer, særligt blandt unge. Selvom det danske marked er velreguleret, understreger udviklingen behovet for en målrettet indsats for at forebygge spilproblemer.
Vejen frem handler om øget forebyggelse, bedre information til unge og mindreårige samt en dybere brug af data og værktøjer til at identificere problemspil. Derudover er det afgørende at styrke ’outreach’-indsatsen for at hjælpe spillere, der viser tegn på problemspil, i tide.
Samtidig viser undersøgelser, at Danmark fortsat har færre spilafhængige end mange af de lande, vi sammenligner os med. Det bekræfter, at det danske licenssystem fungerer, men også at vi skal intensivere indsatsen for at reducere spilproblemer yderligere.
Et forbud mod spilreklamer i Danmark vil næppe eliminere risici, men snarere føre til, at flere spillere søger mod udenlandske spilsider uden dansk kontrol og forbrugerbeskyttelse. Disse sider betaler ikke spilafgift i Danmark og er ikke forpligtet til at tjekke ROFUS, så selvudelukkede spillere kan stadig spille.
I den danske debat bruges Italien ofte som argument for, at et reklameforbud ikke øger ulovligt spil. Men erfaringerne viser noget andet. I 2024 udtalte den italienske spillemyndigheds direktør, Roberto Alesse, at forbuddet utilsigtet styrkede ulovlige operatører, og i 2023 nåede deres omsætning næsten 18 mia. euro. Det sorte marked er vokset markant, og derfor har den italienske regering i 2025 besluttet at genindføre muligheden for at reklamere for pengespil.
Du kan læse mere om spilafhængighed på Center for Ludomanis hjemmeside