Spiludbyderen, Comeon!, præsenterede den 11. februar 2021, fodboldspilleren Nicklas Bendtner som ny frontfigur og talsperson. Bendtners primære rolle bliver ifølge ComeOn! at være ComeOn!’s ansigt udadtil, men han skal, ifølge pressemeddelelsen ikke være spilekspert.

ComeOn! følger herved, efter Spillebranchens opfattelse, ikke Spilindustriens Adfærdskodeks, der senest blev revideret i juli 2020. Ifølge det reviderede Adfærdskodeks fremgår det, at

“Ved direkte markedsføring af spil at anvende personer under 25 år eller anvende personer, der af spilleren kan opfattes som ”autoriteter”, der har særlig indsigt i spillet. Dette gælder dog ikke ved aktivering af sponsorater

Bestemmelsen i adfærdskodekset blev besluttet af spilindustrien i fællesskab i erkendelse af, at professionelle sportsudøvere har en særlig appel til befolkningen, og at en sportsudøver, der benyttes som fortaler for et væddemålsprodukt, for spilleren, vil kunne fremstå som en “autoritet”, der har særlig indsigt i væddemål. Risikoen er, at sportsudøveren ved at anbefale et væddemålsprodukt kan påvirke spillere, der ser op til sportsudøveren, til at spille oftere eller for flere penge, end de ellers havde villet spille.

Alle Spillebranchens medlemmer ophørte i 2020 med at anvende professionelle fodboldspillere og andre sportsudøvere, som rollemodeller for markedsføringen af spilprodukter. Derfor er det ærgerligt at se, at spiludbydere, der ikke er en del af Spillebranchen fortsætter med at bruge sportsudøvere som rollemodeller.

Spillebranchen vil gerne opfordre alle spiludbydere til at overholde Spilindustriens Adfærdskodeks og vil samtidig opfordre til, at regeringen støtter om industriens initiativer gennem lovgivning, der skal sikre, at alle spiludbydere får ens vilkår.

Spilindustriens Adfærdskodeks kan ses på adfaerdskodeks.dk