SPILLEBRANCHEN er gået sammen med resten af industrien i et fælles udspil og adfærdskodeks. 

”En samlet spilindustri kan nu fremlægge et adfærdskodeks, der begrænser omfanget af markedsføring af spil og mindsker risikoen for ludomani. Kodekset indebærer, at al markedsføring af spil skal være lovligt, socialt ansvarligt og have særlig fokus på at beskytte børn, unge og sårbare målgrupper mod skade eller udnyttelse,” siger Morten Rønde, direktør i SPILLEBRANCHEN.

Udover et fælles adfærdskodeks, støtter hele spilindustrien også op om en række lovgivningsmæssige initiativer:

1. Mere oplysning om tiltag, som forebygger spilafhængighed enten i form af en reklame afmelding, der oplyser bedre eller ifa. særskilte reklamer, som oplyser forbrugere om, hvilke muligheder man har for at begrænse sit spil, og hvorledes man søger hjælp.

2. Spiludbydere må ikke i markedsføringen af spil bruge personer under 25 år eller anvende personer, der af spilleren kan opfattes som ”autoriteter”, der har særlig indsigt i spillet.

3. Ingen spilreklamer op ad kviklånsreklamer.

4. Online spiludbydere (udbydere med onlinekasino- og væddemålslicens) skal have en automatiseret proces implementeret, der overvåger spillernes adfærd, således spilafhængighed aktivt kan forebygges.

5. Mindre hastværk i markedsføringen. Spiludbydere må ikke i markedsføring på utilbørlig vis opmuntre til hastværk.

6. Ansatte skal uddannes i spilansvarlighed. Onlinespiludbyderne skal uddanne alle ansatte, der har kundekontakt, i forståelse og forebyggelse af spilproblemer. I landbaserede væddemålsbutikker skal den spilansvarlige bestyrer uddannes.

7. 18+ for alt spil

8. Spiludbydere skal have mulighed for at søge oplysninger om en spillers kreditværdighed i RKIs register. Spiludbydere kan bruge dette værktøj i egne kundekendskabsprocedurer, hvor det er relevant, til at forebygge utilsigtet spilaktivitet (eksempelvis ved at begrænse spillere med betydelig gæld) samt til yderligere at håndhæve hvidvasklovens bestemmelser.

9. Spilreklamenævnet skal være lovpligtigt. Spilindustriens aktører har lanceret et spilreklamenævn, der skal sørge for god markedsføringskultur, og alle kan klage gratis. Det skal være lovpligtigt for alle licenserede udbydere at tilslutte sig nævnet.

10. Reality-check på al onlinespil. Spillerne skal jævnligt orienteres om brugen af tid og penge. Mange aktører i branchen har allerede indført pop-up vinduer. Dette tjek skal gøres lovpligtigt for alle spiludbydere med tilladelse til væddemål eller onlinekasino at anvende.

 

Se pressemeddelelse fra aftaleparterne her