I dag udkom Rambølls undersøgelse af pengespil og spilafhængighed i Danmark. Undersøgelsen viser bl.a., at der ses en stigning af problemspillere med lavt og moderat niveau af spilproblemer, og at der blandt problemspillere er en stor del unge.
Spillebranchen er bekymret over stigningen af problemspillere, og ser ligeledes med stor alvor på andelen af unge spillere blandt problemspillerne. Derfor er Spillebranchen klar med flere tiltag til at sikre en sund spilkultur, og at spil ikke appellerer til unge.
Konkret vil Spillebranchens medlemmer bl.a. undlade at bruge kendte personer (kendisser) til at markedsføre sine spilprodukter. Man får dog stadig mulighed for at lave sponsorater med landshold og andre sportsklubber. ”Fremover vil vi undlade at bruge kendisser til at promovere vores spilprodukter. Netop brugen af kendte i reklamer er noget af dét, eksperter har peget på, virker stærkt på især de unge og vil kunne påvirke spiladfærd negativt, og det lytter vi til”,siger Morten Rønde, direktør for Spillebranchen.
Spillebranchen vil fremover også undlade at bruge animationer, der kan virke appellerende til børn og unge i markedsføringen og vil desuden ikke bruge personer under 25 i reklamerne.
Rambølls undersøgelse viser, at mange unge bliver introduceret til gambling elementer i en alt for tidlig alder, når de spiller computerspil som Fortnite og CounterStrike. Desuden bliver der også peget på, at der er en tendens til, at nogle forældre låner spilkonti ud til deres børn, så børnene kan spille væddemål og onlinekasino. Det kan lede til, at børn får spilproblemer i en meget tidlig alder.
For at modvirke de tendenser, vil Spillebranchen lancere en informationskampagne om ansvarligt spil. “Vi vil med vores kampagne i Spillebranchen gerne sikre, at børn ikke gambler. Spil er et underholdningstilbud for ansvarlige, voksne mennesker. Derfor bliver vores kampagne rettet mod de voksne spilkunder med budskaber om ansvarligt spil og overvågning af børns gaming-vaner”, siger Morten Rønde.
Spillebranchens initiativer skal ses i forlængelse af det adfærdskodeks, som branchen udviklede allerede i 2019 og som bl.a. sætter begrænsninger for markedsføringen af spil, så den bl.a. ikke må være rettet mod unge under 18.
”Jeg håber, at politikerne på Christiansborg vil søge inspiration i vores adfærdskodeks og tage vores mange gode initiativer med ind i lovgivningen, så vi bedst muligt sikrer en sund spilkultur i Danmark.”
Ud over Spillebranchens initiativer, håber vi også, at regeringen snart sætter sine egne vigtige initiativer i kraft. F.eks. venter vi på, at spilkortet, som Folketingets partier blev enige om i 2021 bliver indført. Spilkortet er et vigtigt redskab til at sørge for, at unge under 18 år ikke spiller pengespil i fysiske butikker”, siger Morten Rønde.
For yderligere oplysninger kontakt
Direktør, Morten Rønde, tlf. +45 20887210, morten@spillebranchen.dk
Hvem er Spillebranchen?
Spillebranchens medlemmer er 25Syv, Bet365, Betsson, Betfair, Better Collective, Danske Licens Spil, Entain, Kindred Group (Unibet), Leovegas, Mr Green, Stars Group (Pokerstars), Omnigame (pip.dk), Spillehallen.dk, SpilNu og Tombola
Se mere om foreningen på www.spillebranchen.dk